Raision Fysioterapia

Vinkit hyvän juoksukengän hankintaan

Vinkit hyvän juoksukengän hankintaan

 

 

Kevät ja kesä on parasta lenkkeilyaikaa. Haluammekin muistuttaa muutamista perusasioista, jotka kannattaa huomioida uusia juoksukenkiä hankkiessa. Markkinoilla on monenlaisia kenkiä, joten on tärkeää löytää juuri Sinulle sopivat kengät. Tärkein kriteeri on aina, että kengän pitää tuntua hyvältä jalassa!

 

Hyviin jalkineisiin kannattaa aina panostaa vammojen ennaltaehkäisemiseksi. Erityistä huomiota tulisi kiinnittää silloin, jos on jo ilmennyt alaraajojen kiputiloja tai on aiemmin todettu virheasentoja. Kenkien valintaan vaikuttaa myös niiden käyttötarkoitus sekä esimerkiksi harjoittelussa käytettävä alusta.

 

 

HYVÄN JUOKSUKENGÄN KRITEERIT

 

Tukeva kantakappi

Kantapäätä ympäröivä kengän osa tulisi olla kengän jäykin osa, jotta se tukee kantaluun asentoa.

Testaa: Molemmilta sivuilta yhtä aikaa puristaessa, tulisi antaa vain vähän periksi.

     

    Tukeva pohja

Kengän pohjan tulee olla jämäkkä, mutta kuitenkin rullaava varvastyönnön mahdollistumiseksi.

Testaa: Taivuttamalla kenkää pituussuunnassa → taipuu vain päkiän kohdalta (ei kengän keskikohdasta tai kantapäästä)

     

    Hyvä kiertojäykkyys

Etenkin pehmeällä alustalla, kuten pururadalla juostessa, kengän kiertojäykkyys tulisi olla melko napakka.

Testaa: Kierrä kuten tiskirättiä → kuuluu vain hieman kiertyä keskeltä.

 

    Kiinnitys

Kengässä tulee olla hyvä kiinnitys, jotta se saadaan tukevaksi ja jämäkäksi. Kenkä tulisi sitoa jokaisella käyttökerralla napakasti kiinni!!

 

    Iskunvaimennus

Etenkin kovalla alustalla, kuten asfaltilla juostessa on erityisen tärkeää, että kengässä on hyvät iskunvaimennukset tärähdyksen lieventämiseksi.

     

    Kengän koko

Ei liian pieni (varpaat ei saa kokettaa kengän kärkeä), mutta ei liian väljä (pitää tukea jalkaa). Noin 1cm ”käyntivaraa”.

     

    Kengän muoto

    Ylhäältä päin katsottuna sisäreuna tulisi olla mahdollisimman suora → kapea kärki ohjaa varpaita virheasentoon. Sivusta katsottuna kantapään ja päkiän kohta kengästä tulisi olla kiinni alustassa, varvasosa hieman irti → mahdollistaa rullaavan askeleen (liian korkea kantaosa lisää kuormitusta jalkaterän etuosaan).

 

 

    Hyvänä yhteenvetona voi yksinkertaisesti todeta, että kengän pitää TUNTUA HYVÄLTÄ jo ensiaskelista lähtien!

     

    Mikäli Sinulle tulee lisää kysyttävää tai haluat tarkistaa alaraajojesi tilanteen, ota rohkeasti yhteyttä!

     

    Mikäli Sinulla on kipuja alaraajoissa, tulisi ne aina hoitaa ensin kuntoon. Me Raision Fysioterapiassa teemme alaraajatutkimuksia, joiden pohjalta esimerkiksi ohjaamme yksilöllisiä kotiharjoitteita jalkaterän asennon ja alaraajan linjauksen parantumiseksi. Tarvittaessa teemme Sinulle myös yksilölliset tukipohjalliset asentovirheiden korjaamiseksi.

     

    Katso tulostettava versio tästä 

     

    Raision Fysioterapia palvelee läpi kesän arkisin klo 8-19. Tervetuloa!

    RTF 40 logo 2