Fysikaaliset hoidot

Fysikaalista terapiaa voidaan käyttää muun muassa manuaalisen terapian tukena fysioterapiajakson aikana lievittämään kipua ja rentouttamaan lihaksia. Erilaisia fysikaalisia hoitoja ovat muun muassa kylmä- ja lämpöhoidot sekä sähköhoito.

Kylmähoitoa käytetään kuntoutuksessa sekä akuuttien vammojen että pitkittyneiden vaivojen hoidossa. Yksi kylmähoidon tärkeimpiä käyttöaiheita on tuoreiden tuki- ja liikuntaelimistön vammojen ensihoito. Kylmähoito vähentää kudosvauriota, rajoittaa turvotuksen muodostusta ja vähentää veren tihkumista vamma-alueelle. Kylmähoito alentaa kipua tehokkaasti myös esimerkiksi leikkausten jälkeen.

Lämpöhoitoja löytyy sekä pinta- että syvälämpöhoitoja. Pintalämpöhoitona käytetään infrapunaa. Pinnallisella lämpökäsittelyllä pyritään kudosvenyvyyden lisäämiseen ja lihasjännityksen laukaisemiseen. Syvälämpöhoitona käytetään ultraäänihoitoa. Ultraäänellä saadaan aikaan lämpövärähtelyä syvemmissä kudoksissa ja hoito voidaan antaa tarkasti rajatulle alueelle.

Sähköhoitoa käytetään sekä akuuttien että kroonisten kiputilojen lievittämiseen. Sähköhoitomuotoja on muun muassa interferenssi, TENS ja DIDY. Hoidon tarkoitus on aktivoida lihaksia, vilkastuttaa verenkiertoa, laukaista pahoja lihasjännityksiä ja vähentää turvotusta paikallisesti.

Hivamat Deep Oscillation

Lääkinnälliseksi laitteeksi luokiteltua Hivamat -laitetta käytetään edellisten fysikaalisten hoitojen tavalla manuaalisen terapian tukena. Hoito tapahtuu käsiapplikaattorin avulla. Applikaattorin ja potilaan kudosten välille syntyy hoidon aikana sähköstaattinen kenttä, joka aikaansaa syvälle ulottuvan resonoivan värähtelyn ihossa, side- ja rasvakudoksessa, lihaksissa sekä veri- ja lymfasuonissa. Syvävärähtely samanaikaisesti aktivoi ja rauhoittaa hoidettavat kudokset. Se stimuloi soluvälinesteiden kuljetusta ja poistumista, helpottaa imunesteiden ja kuona-aineiden pääsyä imusuonistoon ja tehostaa imusuoniston pumppausta. Aineenvaihdunta lisääntyy ja turvotus, punoitus ja kipu vähenevät. Hoidolla on nopea, näkyvä vaikutus myös hematoomiin. Koska vaikutus saadaan Hivamat-hoitomenetelmässä aikaan minimaalisella mekaanisella voimalla, syvävärähtelyä on mahdollista käyttää myös erinäisissä erittäin akuuteissa vaiheissa, esimerkiksi heti trauman synnyttyä ja avoimien haavojen läheisyydessä, joissa paranemisprosessia ei ole mahdollista nopeuttaa perinteisillä hoitokeinoilla.

Ota yhteyttä:

Puh. 02 - 4382 529