7-17 -vuotiaan lapsen ja nuoren liikkumissuositus

Tiesitkö, että vain yksi kolmasosa suomalaisista lapsista ja nuorista liikkuu terveytensä kannalta riittävästi?

Riittävä fyysinen aktiivisuus on edellytys lasten ja nuorten terveelle kasvulle ja kehitykselle sekä hyvinvoinnille. Reipas liikunta, hyvä fyysinen kunto ja hyvät motoriset taidot ovat yhteydessä myös oppimiseen.

Opetus- ja kulttuuriministeriö julkaisi 7–17-vuotiaille lapsille ja nuorille liikkumissuosituksen, joka suosittelee monipuolista, reipasta ja rasittavaa liikkumista vähintään tunti päivässä yksilölle sopivalla tavalla ja ikä huomioiden.

7-17 -vuotiaan lapsen ja nuoren liikkumissuositus:
⭐️ Reipasta ja rasittavaa liikkumista vähintään tunti päivässä
⭐️ Pysy virkeänä: tauota runsasta ja pitkäkestoista paikallaanoloa
⭐️ Paranna kestävyyttä: nosta reilusti sykettä ja hengästy 3 kertaa viikossa⭐️ Vahvista lihaksia ja luustoa: huomioi notkeus, tasapaino ja ketteryys 3 kertaa viikossa
⭐️ Lisää hyvää oloa: liiku aina kun voit ja täydennä liikuntaharrastuksia arjen liikkumisella
⭐️ Palaudu päivästä: Nuku riittävästi ja anna aivoille aikaa jäsentää ajatuksia ja rakentaa uutta

Liikkumisen tulisi olla monipuolista ja liikkumista voi kertyä useista hetkistä päivän aikana. Vähäisempikin liikkumisen määrä on hyödyllistä, vaikka suositus ei täyttyisikään jokaisena päivänä. Lasten liikunnassa on tärkeää aina muistaa myös liikunnan ilo!

Lähde: Liikkumissuositus 7-17-vuotiaille lapsille ja nuorille. 2021. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisusarja 2021:19.

Raision Fysioterapia tarjoaa junioriurheilijoiden yksilövalmennusta. Lue lisää täältä