Muistathan juoda riittävästi vettä myös helteellä?

Vesi on ihmiselle välttämätöntä, sillä se ylläpitää nestetasapainoa, säätelee kehon lämpötilaa, tukee ruoansulatusta, kuljettaa ja imeyttää ravintoaineita sekä edesauttaa aineenvaihduntaa.

Vesi on paras janojuoma. Veden lisäksi hyviä ruokajuomia ovat suolaton kivennäisvesi sekä rasvaton piimä tai maito. Suolaveden juomista suositellaan vain silloin, jos hikoillaan hyvin paljon fyysisen rasituksen vuoksi. Rasvattomia tai vähärasvaisia maitotuotteita suositellaan osaksi terveellistä ja monipuolista ruokavaliota, sillä ne sisältävät runsaasti ravintoaineita suhteessa energiamäärään eikä niissä ole lainkaan tyydyttynyttä rasvaa. Kahvin ja alkoholijuomien nauttimista kannattaa välttää, sillä ne kuivattavat elimistöä.

Aikuisille suositeltu nestemäärä on vuorokaudessa 2-3 litraa, josta noin puolet pitäisi saada juotuna ja loput ruoan mukana. Normaalisti lapsille riittää 1-1,5 litraa päivässä. Helteellä tai liikunnan ja saunomisen aiheuttaman hikoilun vuoksi nesteen tarve saattaa lisääntyä.

Raskaana ollessa on erityisen tärkeää muistaa juoda riittävästi, sillä keho tarvitsee nestettä muun muassa tuottaessaan ylimääräistä verta. Nesteytys tukee myös aineenvaihdunnan toimintaa, vähentää turvotusta ja ehkäisee ummetusta. Myös imettäjien on hyvä huolehtia riittävästä nesteytyksestä, sillä imettäessä äiti menettää nestettä. Nestettä kannattaakin nauttia noin imetetyn maidon verran.

Janontunne saattaa jo olla ensimmäinen merkki nestehukasta. Erityisesti ikäihmisten olisi hyvä juoda, vaikka ei olisi janon tunne, sillä usein ikääntyessä janontunne vähenee. Nestevajaus sattaa johtaa verenpaineen laskuun, joka puolestaan saattaa aiheuttaa kaatumisia. Muistetaanhan siis huolehtia myös läheisten riittävästä nesteytyksestä ☺️

Päivän aikana olisi hyvä juoda tasaisesti pitkin päivää. Kerralla joudut suuret määrät eivät ehdi imeytyä hyvin eikä ylenmääräisestä veden juonnista ole mitään hyötyä. Liian vähäisen juomisen seurauksena ihminen käy normaalia harvemmin pissalla ja pissan väri saattaa olla tavallista tummempaa. Nestehukka voi aiheuttaa myös päänsärkyä ja vireystilan laskua.

Juotko Sinä riittävästi vettä? 💧