Alaraajan oireet

Alaraajan ongelmat voivat esiintyä lonkan, polven, nilkan tai jalkaterän alueella. Alaraajan ongelmat vaikuttavat ihmisen liikkumiskykyyn, kuten kävelyyn, istumasta seisomaan nousemiseen tai portaissa liikkumiseen. Lonkan tyypillisimpiä oireita ovat lonkan ulkosivun kivut, jotka ilmenevät usein liikkeessä tai leposärkynä. Lonkan alueen ongelmat voivat johtua lonkan lisäksi selästä tai lonkkaa ympäröivistä lihaksista. Pitkään jatkunut toispuoleinen rasitus saattaa kiertää lantiota ja näin aiheuttaa erilaisia oireita. Polvikivut voivat alkaa äkisti tai vähitellen. Pitkään jatkunut polvikipu voi olla seurasta liiallisesta kuormittamisesta, jolloin seurauksena voi olla esimerkiksi hyppääjän tai juoksijan polvi. Taustalla saattaa olla myös nivelrikko, erilaiset nivelsidevammat tai kierukan vauriot. Nilkan tai jalkaterän alueella saattaa olla virheellistä kuormitusta, joka voi aiheuttaa kipuja koko alaraajan alueelle. Jalkaterän toiminnan tunnistamisen ja sen harjoittamisen lisäksi oireita voidaan myös helpottaa yksilöllisillä tukipohjallisilla (linkki tukipohjallisten sivuun). Myös erilaiset nilkan alueen nyrjähdysvammat vaativat usein kuntoutusta. Hyvällä lihastasapainolla, alaraajan hallinnalla ja oikeanlaisella kuormituksella ehkäistään, esimerkiksi lonkan ja polven kulumista.

Alaraajojen oireiden hoidossa tutkitaan jo laajemmin koko kehoa. Tähän menee aikaa yleensä enemmän ja asiakkaan kannattaa ensimmäisellä hoitokerralla varata vähintään 60 minuutin aika.

Löydöksien perusteella pehmytkudoksia käsitellään eri tekniikoin, joko alueellisesti tai laajemmin. Ensimmäisellä hoitokerralla kartoitetaan myös hoidon tarve jatkossa sekä itsehoito-ohjeet.

Kiropraktikon vastaanotolla pyrimme luomaan mahdollisimman tarkan kuvan syistä, jotka voivat olla osana luomassa oireita. Tätä tukemassa on haastattelun lisäksi ortopediset ja neurologiset testit. Hoito koostuu hyvin pitkälti yksilön tarpeiden mukaan eri määristä manuaalista terapiaa tai aktiivista kuntoutusta.