Alaselän oireet

Suurin osa ihmisistä kärsii selän alueen kivuista tai ongelmista elämänsä aikana. Alaselän oireet saattavat alkaa äkillisesti ilman syytä tai pahenevat vähitellen. Selkäkipu voi esiintyä paikallisesti tai säteillä alaraajoihin puutumisena, varpaiden pistelynä tai voimattomuutena. Alaselän alueella saattaa esiintyä leposärkyä, jomotusta tai liikerajoitusta. Kipuun vaikuttavat sekä fyysiset että psyykkiset tekijät. Kipua voi aiheuttaa raskas ruumiillinen työ, staattinen istumatyö tai jokin yleissairaus. Taustalla voi olla myös, esimerkiksi välilevyn madaltumat ja pullistumat, kulumat, ahtaumat tai hermojen pinnetilat. Mikäli selkäkivun lisäksi ilmenee tunnottomuutta, ulostamisen tai virtsaamisen vaikeutta, yleisvoinnin heikkenemistä, kuumetta tai kovaa vatsakipua, on syytä hakeutua lääkärin vastaanotolle.

Alaselän oireiden hoidossa tutkitaan jo laajemmin koko kehoa. Tähän menee aikaa yleensä enemmän ja asiakkaan kannattaa ensimmäisellä hoitokerralla varata vähintään 60 minuutin aika. Löydöksien perusteella pehmytkudoksia käsitellään eri tekniikoin, joko alueellisesti tai laajemmin. Ensimmäisellä hoitokerralla kartoitetaan myös hoidon tarve jatkossa sekä itsehoito-ohjeet.

Kiropraktikon vastaanotolla pyrimme luomaan mahdollisen hyvän kokonaiskuvan ihmisestä ja syistä, miksi hän saattaa kokea alaselkäkipua. Tähän kuuluu haastattelun lisäksi erilaiset ortopediset ja neurologiset testit. Hoito koostuu hyvin pitkälti yksilön tarpeiden mukaan eri määristä manuaalista terapiaa tai aktiivista kuntoutusta.