Niskan ja yläselän oireet

Niskahartiaseudun vaivat ovat yksi yleisimmistä tuki- ja liikuntaelimistön ongelmista. Niskan, kaulan, hartioiden ja yläselän alueella saattaa tuntua kipua, väsymystä, jomotusta, jännitystä tai jäykkyyden tunnetta. Niskan ja yläselän ongelmat saattavat heijastua myös yläraajoihin puutumisena, sormien pistelynä tai voimattomuutena. Kipujen taustalla on usein pitkään kestänyt yksipuolinen fyysinen kuormitus tai huono ergonomia. Ongelmat alkavat usein vähitellen ja ne ilmenevät yleisesti tietyssä asennossa tai liikkeessä. Jos niskakipuun liittyy jokin tapaturma, on syytä hakeutua välittömästi lääkärin vastaanotolle. Niskan ja yläselän oireiden hoidossa asiakkaan oma aktiivinen kuntoutus on tärkeässä osassa roolissa, jonka tukena voidaan hyödyntää manuaalista ja fysikaalista hoitoa.

Pään ja kaulan alueen oireiden hoidossa hieroja/fysioterapeutti aloittaa alkuhaastattelun jälkeen tutkimuksen tunnustelemalla pehmytkudoksia niin pään (myös kallon ja kasvojen), kaulan, hartioiden ja selän alueelta. Löydöksien perusteella pehmytkudosrakenteet käsitellään erilaisin ottein yleensä alueellisesti, oireitten mukaan.  Hoidon jälkeen terapeutti suosittelee menetelmät hoidon jatkolle, sekä itsehoito-ohjeet yksilöllisesti sinun tarpeisiisi.

Kiropraktikon vastaanotolla selvitämme niskan ja yläselän oireiden luonnetta usein erilaisilla ortopedisilla testeillä, sekä keskustelemme sinuun kohdistuvasta rasituksen määrästä. Manuaalinen terapia voi helpottaa oireita, ja onkin tehokas keino aktiivisen kuntoutuksen ohella.

Ensimmäinen käynti: Henkilökuntamme haastattelee ja tutkii Sinua selvittääkseen syyt oireisiin. Hoidon tavoitteet laadimme yhdessä Sinun kanssasi.