Yläraajan oireet

Yläraajan alueella saattaa olla kipuja olkapään, kyynärpään tai ranteen alueella. Olkapään ongelmat liittyvät usein niin kutsutun kiertäjäkalvosimen (rotator cuff) lihaksiin. Ongelmien taustalla saattaa olla tapaturmaisesti tullut repeämä tai yksipuolisen kuormituksen seurauksena tullut tulehdus. Kipujen taustalla saattaa olla kulumat tai nivelrikot, jänteen tai rustorenkaan vauriot, tai nivelen instabiliteetti. Olkapään ongelmat voivat ilmetä lepo- tai yösärkynä, liikerajoituksena tai heijastua yläraajaan puutumisena, pistelynä tai voimattomuutena. Kyynärpään ja ranteen alueella esiintyy usein rasitukseen liittyviä kiputiloja, kuten tennis- ja golfkyynärpää sekä hiirikäsi. Myös yläraajaan kohdistuneet leikkaukset vaativat ammattitaitoista jälkikuntoutusta.

Yläraajan oireiden hoito aloitetaan tutkimalla mahdolliset syyt, ja kädet, kaula sekä rintarangan alue tunnustellaan pehmytkudoksen sekä nikamien ja nivelten liikkuvuuden osalta. Löydöksien perusteella hoidetaan eri tekniikoin, yleensä alueellisesti. Hoidon tarve jatkossa kartoitetaan ja muiden terapiamuotojen, kuten kiropraktiikan tai fysioterapian yhdistäminen otetaan huomioon.

Kiropraktikon vastaanotolla pyrimme luomaan mahdollisimman tarkan kuvan syistä, jotka voivat olla osana luomassa oireita. Tätä tukemassa on haastattelun lisäksi ortopediset ja neurologiset testit. Hoito koostuu hyvin pitkälti yksilön tarpeiden mukaan eri määristä manuaalista terapiaa tai aktiivista kuntoutusta.